čtvrtek 24. září 2015

LPG do auta

LPG (ang. Liquefied Petroleum Gas, po staru Propan-Butan), zkapalněný ropný plyn. Je to směs jednoduchých uhlovodíků s třemi a čtyřmi atomy uhlíku a jednoduchými vazbami.

Propan










Butan








Směs používaná pro tankování do automobilů je v podstatě stejná jako ta na které si doma, pokud nemáte zení plyn, ohříváte oběd. Rozdíl je pouze v čistotě směsi - obsahu kondenzované vody, případně kalů nacházejících se na dně nádrže / láhve.

Přestavba:
Pokud vlastníte automobil s klasickým zážehovým motorem, můžete si nechat auto "přestavět" na využití LPG.



Součástí přestavbového balíčku je řídící jednotka, filtry pro kapalnou a plynou fázi směsi, odpařovač s regulátorem a palubní indikátor.

Dalším důležitým dílem je plynová nádrž, která může být ve tvaru toroidního disku nebo klasické válcové plynové bomby.


Toroidní nádrž se montuje místo rezervního kola do kufru.

Klasická válcová bomba se montuje za zadní sedadla











Výhody:
Finance - jasně levnější než benzín. u spotřeby 10litrů na 100km jsou to cca 2 koruny
Přídavná nádrž zvýší dojezd o 300 - 500km. Záleží na velikosti nádrže.
Nižší hluk motoru.
Ekologie - lepší emise než benzín.
Poku máte instalaci provedenou kvalitně, vůbec nepoznáte, že jedete na plyn.


Nevýhody:
Zákaz vjezdu do podzemních garáží.
Vyšší spotřeba o 10-20 procent.
Trable s rozjížděním hlavně v hodně horkých měsících, regulátor přepne moc brzy a do motoru se dostane LPG ještě tekuté a nechce to jet.
Přijdete o místo v kufru nebo za zadními sedačkami kvůli nádrži.
Jednou za rok musíte na revizi a vyměnit filtry, za což utratíte asi 500,-


Žádné komentáře:

Okomentovat